dissabte, 5 de gener del 2013

Projecte en forma de cas


Cas
Formació per a docents: ens comuniquem?
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
A l'escola La Flama de Sant Pere de Torelló aquest gener arribarà una nena nova, per això la seva futura tutora, mestra d'educació especial i mestre d'educació física han estat en una formació que els permetrà comunicar-se amb ella. Ha estat una formació molt profitosa!
Índex Contingut Observacions
Context General
Experiència en ensenyament 2 anys ---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC Les fa servir a casa i a l'escola ---
Tipus d’escola Primària ---
Localització del centre Centre del poble ---
Connexió Internet ---
Localització dels recursos tecnològics Són portàtils. Es realitza a la sala de reunions de pares
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja, mitja - alta

---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes Docents ---
Àrea / unitat Tutoria, Educació Especial i Educació Física La seva experiència en l'ensenyament és molt diferent: 28, 15 i 4 anys.
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat Organitzar informació ---


Nivell d’aprenentatge esperat
Recordar informació i posar-ho a la pràctica ---
Tipus d’activitat Activitat general de formació per a docents. ---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Programa Plaphoons
Portal ARASAAC
http://www.xtec.cat/~jlagares/f2kesp.htm
http://www.catedu.es/arasaac/
Raó per la qual la fa servir Propera incorporació d'una alumna que utilitza aquest tipus de programari en forma de plafó per a la seva comunicació ---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar) Utilitzar eines per a realitzar una conversa ---
Dificultats trobades
---
Ajuda / col·laboració emprada
---
Rol del professor Psicopedagoga ---
Rol de l’estudiant Explorador, descobrir conceptes i relacions ---
Resultats
Observacions Els docents realitzen l’activitat requerida ---
Avaluació de l’aprenentatge Conversa i qüestionari final ---
Lliçó apresa pel professor
---


Història complerta


ENTREVISTADOR. Gràcies, Olga, per tenir amb mi aquesta entrevista. En quina escola treballa actualment?

PSICOPEDAGOGA. Bon dia. Doncs, treballo a l'escola La Flama de Sant Pere de Torelló.

ENTREVISTADOR. On es troba i quin tipus d'alumnat teniu?

PSICOPEDAGOGA. És la única escola i es troba al bell mig del poble. El nivell socioeconòmic de les famílies és mitjà-alt i al ser una escola pública i petita hi ha tot tipus d'alumnat.

ENTREVISTADOR. Dius que és una escola petita, de quins recursos tecnològics disposa?

PSICOPEGAGOGA. L'escola disposa d'una aula d'informàtica amb trenta ordinadors amb accès a internet a tot el centre i totes les classes disposen de pantalla amb canó de projecció. Dues de les aules del centre disposen de pissarres digitals. També disposen de quinze ordinadors portàtils.

ENTREVISTADOR. Abans deia que a l'escola hi ha tot tipus d'alumnat. Com utilitza, aquest alumnat les tecnologies de les que disposa l'escola?

PSICOPEGAGOGA. Personalment, crec que tots els alumnes utilitzen la tecnologia de la mateixa manera, però potser per a aquells alumnes amb dificultats els ajuda a situar-se millor. Per exemple, aquest gener tindrem una nova incorporació, d'una alumna procedent d'una escola de Manlleu que utilitza un sistema augmentatiu i alternatiu de la comunicació. I ens hem d'anar preparant...

ENTREVISTADOR. Us heu d'anar preparant.... Com ho fareu això?

PSICOPEDAGOGA. Com a psicopedagoga del centre, en el moment d'informar-los de la nova incorporació, gairebé tots els docents van quedar molt desconcertats en saber-ho i van transmetre la necessitat de conèixer una mica més aquest món, ja que en tot el claustre només una persona coneixia algun d'aquests sistemes.

ENTREVISTADOR. I com ho heu resolt?

PSICOPEDAGOGA. Doncs, veient la necessitat que tenien de conèixer-ho, els vaig proposar d'organitzar una formació amb la finalitat de poder treballar amb el programari del plafó que utilitza l'alumna.

ENTREVISTADOR. I com ho vau fer? Què vau utilitzar?

PSICOPEDAGOGA. Vam organitzar la formació en quatre sessions de tres quarts d'hora. Necessitàvem un portàtil per a cada persona que hi assistís i connexió internet, que ja n'hi ha a l'escola.

ENTREVISTADOR. I qui hi va assistir?

PSICOPEDAGOGA. Doncs, la veritat és que em va sorprendre, perquè en un inici hi havia molts docents interessats però al final només va assistir a la formació la futura tutora, mestra d'educació especial i mestre d'educació física de la nova alumna.

ENTREVISTADR. Com vas organitzar les diferents sessions?

PSICOPEDAGOGA. La primera sessió va ser de presentació de l'alumne, previament, jo havia assistit en una coordinació amb l'altre escola i vaig poder conèixer una mica l'alumna. També vam resoldre dubtes i vam fer una mica de pluja d'idees del que creia que necessitava, com s'hi havien de comunicar,.... n'estavaven molt interessants i tenien moltes preguntes.
La segona sessió va ser una mica més teòrica, vam explicar en què consistien els sistemes augmentatius i alternatius de la comunicació.
La tercera sessió la vam dedicar a explicar el programa plaphoons i un banc d'imatges gratuites d'internet (ARASAAC). A partir d'aquí van construir-se un plafó de comunicació amb el programa plaphoons.
La quarta sessió va ser de presentació dels seus plafons i van establir una conversa amb un d'ells.

ENTREVISTADOR. I, com valores l'experiència?

PSICOPEDAGOGA. Doncs, molt positiva. Ells estaven molt col·aboradors i els vaig intentar ajudar amb tot el que vaig poder.

ENTREVISTADOR. Veig que és una experiència molt interessant! Moltes gràcies per compartir aquests moments!

PSICOPEDAGOGA. De res. Moltes gràcies.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada