Descripció dels agents personals i de la tecnologia
- aprenents: docents (tutor i especialistes)
- mediador: logopeda
- tecnologia mediadora: s'utilitzaran ordinadors amb el sistema operatiu Windows i, durant la formació s'instal·larà el següent programari: plaphoons, sintetitzador de veu i lector. També es necessitarà connexió a internet per tal de poder copiar els pictogrames de l'ARASAAC.
Descripció del problema
Durant
el mes de desembre a l'escola CEIP La Flama de Sant Pere de Torelló,
arribarà una nena amb una discapacitat motriu associada a una
atàxia. Això fa que es comuniqui amb un plafó de comunicació amb
una tableta. Aquest sistema és poc conegut entre els diferents
docents. D'aquí ha sorgit la necessitat de conèixer aquest aparell
i programa per poder ajudar a la nena.
Segons
Jonassen (1997) aquest problema té les següents característiques,
pel que fa a estructuració, complexitat i especificitat de camp.
Pel
que fa a l'estructuració, ens trobem davant d'un problema mal
estructurat, ja que que sorgeix d'una necessitat concreta a mig curs,
que gariebé és d'obligat aprenentatge per poder-se comunicar amb
l'alumna. Tampoc sabem quina visió tindan els diferents docents
entorn d'aquesta aplicació i quina utilitat en podran fer desprès.
En aquest cas parlem d'activitats humanes interpersonals en que els
docents hauran d'expressar la seva opinió sobre el problema.
Pel
que fa a la complexitat, partint que ens trobem en un tema mal
estructurat, podem dir que es tracte d'un problema complex, que tot i
ser un tema molt concret, implica un conjunt de variables molt gran
(programari nou, alumna nova, ganes de comunicar-se,...).
Pel
que fa a l'especificitat de camp, segons Jonassen, els problemes mal
estructurats solen estar més situats, ja que podrem treballar amb el
programari i fer-hi proves.
Plantejament del problema
Els
docents del CEIP La Flama, han mostrat certa incertesa davant del nou
cas que arribarà al seu centre d'aquí poc, volen estar ben
preparats i poder rebre amb el màxim de recursos a la seva nova
alumna.
Des
de l'EAP se'ls ha informat que la nena presenta una atàxia, però
ells només n'han sentit a parlar i no saben ben bé quin tipus de
símptomes provoca, per això s'han interessat moltíssim en
conèixer-la i saber com poden col·laborar-hi.
El
principal objectiu de tots ells és aconseguir que la nena adquireixi
un aprenentatge al màxim d'òptim possible amb la seva ajuda, no
volen que el seu principal impediment sigui no poder-se comunicar amb
ella, per això van proposar fer-hi alguna cosa.
Context de l'activitat
L'activitat
es portarà a terme en un entorn educatiu no formal on hi
participaran tutor i especialistes. L'espai que s'utilitzi haurà de
disposar d'endolls per endollar els ordinadors portàtils. Els
docents treballaran per parelles.
Característiques cognitives, emocionals, actitudinals, físiques dels aprenents
Es
tracta de persones adultes amb un nivell cognitiu alt. La seva
actitud davant del problema ha estat molt positiva tot i que, caldrà
veure quin grau d'implicació hi posen.
Competències específiques que l’aprenent ha d’assolir o demostrar
- saber fer funcionar un programari
- ser capaç de mantenir un diàleg mitjançant el comunicador
- competències bàsiques de les TIC
Continguts
Fets
i conceptes:
·
Introducció i descripció en els sistemes alternatius i augmentatius
de la comunicació.
·
Coneixement de les aplicacions del programari: plaphoons,
sintetitzador de veu i lector.
Procediments:
·
Elaboració d'un plafó de comunicació amb amb veu.
Actituds,
valors i normes:
·
Interès i motivació pel tema.
Previsió de la seqüència d’activitats i orientacions per a l’acció amb breu descripció de la previsió del paper mediador de les TIC
Es
realitzaran tres sessions de treball una primera on s'introduiran els
diferents conceptes, una segona més pràctica i una última de
presentació i utilització del plafó:
- descripció i presentació del cas (alumna)
presentació
dels sistemes alternatius i augmentatius de la comunicació
presentació
del programari a utilitzar. Descripció de les funcions bàsiques.
- Valoració dels coneixements previs que puguin tenir del programari.
- manipulació del programari: elaboració d'un plafó
- valoració: on es presentaran els diferents plafons elaborats i s'intentarà establir una conversa entre dues persones del grup.
Fonamentació psicopedagògica del disseny i vinculació amb els continguts d’aquesta assignatura
Aquesta
formació parteix de la necessitat de conèixer una aplicació pel
treball diari amb l'alumne, per tant es preveu que sigui un
aprenentatge significatiu, que els permeti al docent establi un bon
vincle de comunicació amb l'alumne i poder-lo acollir amb tota
normalitat.
Per
tant, podem dir que trobem l'activitat basada en el constructivisme,
ja que els docents hauran de poder captar la funcionalitat de
l'aprenentatge, a partir de la necessitat creada. Per això, haurem
de veure d'on partim, quins coneixements tenen cada un dels
participants amb el programari a utilitzar.
Procediments i criteris d’avaluació
Els
propis docents podran avaluar el seu propi aprenentatge elaborant un
plafó per parelles amb el programari donat. Així com també es
faran una pròpia autoavaluació. La mediadora també farà una
valoració dels aprenentatges i continguts donats.
Els
criteris d'avaluació seran simples, caldrà veure si realment saben
utilitzar el plafó, crean un rol-playing entre dels docents.
- Utilització eficaç del comunicador.
- Introduir com a rutina la utilització del comunicador amb l'alumna.
Temporalització
La
formació es dividirà en tres blocs: el primer tindrà una durada de
una hora. El segon es dividirà en dues sessions d'una hora i l'últim
bloc tindrà una durada d'una hora.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada