dimarts, 4 de desembre del 2012

Ens comuniquem??

Descripció dels agents personals i de la tecnologia

  • aprenents: docents (tutor i especialistes)
  • mediador: logopeda
  • tecnologia mediadora: s'utilitzaran ordinadors amb el sistema operatiu Windows i, durant la formació s'instal·larà el següent programari: plaphoons, sintetitzador de veu i lector. També es necessitarà connexió a internet per tal de poder copiar els pictogrames de l'ARASAAC.

Descripció del problema

Durant el mes de desembre a l'escola CEIP La Flama de Sant Pere de Torelló, arribarà una nena amb una discapacitat motriu associada a una atàxia. Això fa que es comuniqui amb un plafó de comunicació amb una tableta. Aquest sistema és poc conegut entre els diferents docents. D'aquí ha sorgit la necessitat de conèixer aquest aparell i programa per poder ajudar a la nena.
Segons Jonassen (1997) aquest problema té les següents característiques, pel que fa a estructuració, complexitat i especificitat de camp.
Pel que fa a l'estructuració, ens trobem davant d'un problema mal estructurat, ja que que sorgeix d'una necessitat concreta a mig curs, que gariebé és d'obligat aprenentatge per poder-se comunicar amb l'alumna. Tampoc sabem quina visió tindan els diferents docents entorn d'aquesta aplicació i quina utilitat en podran fer desprès. En aquest cas parlem d'activitats humanes interpersonals en que els docents hauran d'expressar la seva opinió sobre el problema.
Pel que fa a la complexitat, partint que ens trobem en un tema mal estructurat, podem dir que es tracte d'un problema complex, que tot i ser un tema molt concret, implica un conjunt de variables molt gran (programari nou, alumna nova, ganes de comunicar-se,...).
Pel que fa a l'especificitat de camp, segons Jonassen, els problemes mal estructurats solen estar més situats, ja que podrem treballar amb el programari i fer-hi proves.

Plantejament del problema

Els docents del CEIP La Flama, han mostrat certa incertesa davant del nou cas que arribarà al seu centre d'aquí poc, volen estar ben preparats i poder rebre amb el màxim de recursos a la seva nova alumna.
Des de l'EAP se'ls ha informat que la nena presenta una atàxia, però ells només n'han sentit a parlar i no saben ben bé quin tipus de símptomes provoca, per això s'han interessat moltíssim en conèixer-la i saber com poden col·laborar-hi.
El principal objectiu de tots ells és aconseguir que la nena adquireixi un aprenentatge al màxim d'òptim possible amb la seva ajuda, no volen que el seu principal impediment sigui no poder-se comunicar amb ella, per això van proposar fer-hi alguna cosa.

Context de l'activitat

L'activitat es portarà a terme en un entorn educatiu no formal on hi participaran tutor i especialistes. L'espai que s'utilitzi haurà de disposar d'endolls per endollar els ordinadors portàtils. Els docents treballaran per parelles.

Característiques cognitives, emocionals, actitudinals, físiques dels aprenents

Es tracta de persones adultes amb un nivell cognitiu alt. La seva actitud davant del problema ha estat molt positiva tot i que, caldrà veure quin grau d'implicació hi posen.

Competències específiques que l’aprenent ha d’assolir o demostrar

  • saber fer funcionar un programari
  • ser capaç de mantenir un diàleg mitjançant el comunicador
  • competències bàsiques de les TIC

Continguts

Fets i conceptes:
· Introducció i descripció en els sistemes alternatius i augmentatius de la comunicació.
· Coneixement de les aplicacions del programari: plaphoons, sintetitzador de veu i lector.

Procediments:
· Elaboració d'un plafó de comunicació amb amb veu.

Actituds, valors i normes:
· Interès i motivació pel tema.

Previsió de la seqüència d’activitats i orientacions per a l’acció amb breu descripció de la previsió del paper mediador de les TIC

Es realitzaran tres sessions de treball una primera on s'introduiran els diferents conceptes, una segona més pràctica i una última de presentació i utilització del plafó:
  • descripció i presentació del cas (alumna)
presentació dels sistemes alternatius i augmentatius de la comunicació
presentació del programari a utilitzar. Descripció de les funcions bàsiques.
  • Valoració dels coneixements previs que puguin tenir del programari.
  • manipulació del programari: elaboració d'un plafó
  • valoració: on es presentaran els diferents plafons elaborats i s'intentarà establir una conversa entre dues persones del grup.

Fonamentació psicopedagògica del disseny i vinculació amb els continguts d’aquesta assignatura

Aquesta formació parteix de la necessitat de conèixer una aplicació pel treball diari amb l'alumne, per tant es preveu que sigui un aprenentatge significatiu, que els permeti al docent establi un bon vincle de comunicació amb l'alumne i poder-lo acollir amb tota normalitat.
Per tant, podem dir que trobem l'activitat basada en el constructivisme, ja que els docents hauran de poder captar la funcionalitat de l'aprenentatge, a partir de la necessitat creada. Per això, haurem de veure d'on partim, quins coneixements tenen cada un dels participants amb el programari a utilitzar.

Procediments i criteris d’avaluació

Els propis docents podran avaluar el seu propi aprenentatge elaborant un plafó per parelles amb el programari donat. Així com també es faran una pròpia autoavaluació. La mediadora també farà una valoració dels aprenentatges i continguts donats.
Els criteris d'avaluació seran simples, caldrà veure si realment saben utilitzar el plafó, crean un rol-playing entre dels docents.
  • Utilització eficaç del comunicador.
  • Introduir com a rutina la utilització del comunicador amb l'alumna.

Temporalització

La formació es dividirà en tres blocs: el primer tindrà una durada de una hora. El segon es dividirà en dues sessions d'una hora i l'últim bloc tindrà una durada d'una hora.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada